چلغوز،یک آجیل اشرافی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



عیدامسال اگرچه قیمت پسته ترمز بریده است اما در آجیل فروشی‌ها خشكبارهای دیگری هم هستند كه چندبرابر پسته قیمت دارند؛خشكبارهایی كه اگر قرار بود برای هر كدام از آنها یک اعتصاب عمومی شكل بگیرد،حالابایدشاهدنهضت«ماچلغوزنمی‌خریم»و«ما ماكادمیانمی‌خوریم» بودیم!

چلغوز و ماكادمیا در ظرف پذیرایی نوروزی ایرانی ها جایی ندارند اما با قیمت های بالایشان تبدیل به خشكبار قشر مرفه شده اند.

چلغوز كه دانه ای شبیه تخمه آفتابگردان است و مشهدی ها آن را خوب می شناسند،این روزها كیلویی 100هزار تومان معامله می شود.

این رقم بسته به كیفیت و تازگی چلغوز می تواند كمی بالاتر یا پایین تر هم باشد.البته بیشتر خشكبارفروشی ها در آستانه عید چلغوز نمی فروشند.چون اولا خریدار زیادی ندارد و ثانیاً قیمت آن در دوماه گذشته از كیلویی حدود 70 درصد افزایش پیدا كرده است. یعنی از 60هزار تومان به 100هزار تومان رسیده است.

دلیل گرانی چلغوز وارداتی بودن آن است.

چلغوز از نوعی كاج كه بومی هیمالیا،پاكستان و افغانستان است به دست میآید و به جز قیمت بالایش،پروتئین،فیبر،آنتی اكسیدان،پتاسیم،ویتامینE،چربی وانرژی بالایی هم دارد.روغن چلغوز خاصیت روغن زیتون را دارد و به عملكرد بهتر قلب و كبد كمک می كند.


 چلغوز، یك آجیل اشرافی

اما چلغوز با آن قیمت نجومی اش،وقتی پای ماكادمیا به میان میآید حرفی برای گفتن ندارد. ماكادمیا گران ترین خشكبار جهان است كه هر كیلوگرم از آن حدود 45دلار امریكا خرید و فروش می شود و اگر در خشكبار فروشی های ایران بتوانید پیدایش كنید،باید بین 180 تا 200هزار تومان برای هر كیلوگرم آن هزینه كنید.

البته از 5سال قبل پرورش ماكادمیا در شمال ایران آغاز شده اما از آنجایی كه درخت آن هر 7 تا 10 سال یكبار بار میدهد،هنوز زمان برداشت محصول ماكادمیا نرسیده است.برای خرید این خشكبار اشرافی،باید یا سراغ آجیل فروشی های خاص در شمال تهران بروید،یا سفارش شخصی تان را به واردكننده های آجیل و خشكبار بدهید وگرنه پرس و جو كردنتان از معروف ترین خشكبار فروشی های شهر هم بی نتیجه خواهد ماند.

 

 چلغوز، یك آجیل اشرافی

ماكادامیاكه به نام فندق استرالیایی معروف است،بومی مناطق هاوایی واسترالیا و مرغوب‌ترین میوه دنیا به حساب میآید كه ازمغزآن درتولیدشكلات وبستنی و از روغن مغزآن درصنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

ماكادمیا نه فقط گران ترین خشكبار جهان لقب دارد،بلكه مغذی ترین آنها هم هست.میوه های ماكادمیا پروتئین،آهن و آنتی اكسیدان بالایی دارند و روغن آن برای جوان سازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.به همین دلیل است كه ماكادمیا اكسیر جوانی استرالیایی نام گرفته است.
ماكادمیا البته هزینه پرورش بسیار پایینی داردچون با نور كم رشد می كند و كشت آن می تواند به صورت دیم باشد.

حتی برداشت محصول ماكادمیا هم به دلیل ریزش دانه ها در فصل باردهی،كار كم هزینه و كم دردسری است اما باردهی دیـر به دیـر این درخت كه هر بار حدود 5 تا 7 كیلوگرم بار میدهد به علاوه هزینه صادرات آن از استرالیا،ماكادمیا را تبدیل به گران ترین خشكبار دنیا كرده است.

مهر




:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 720
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : دو شنبه 14 اسفند 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com